Strona internetowa to Twoja wizytówka. Często od jej zawartości zależy, czy potencjalny klient zdecyduje się na kontakt w sprawie Twojej oferty. Jak więc zadbać o dobre pierwsze wrażenie? Jak ustrzec się błędów, które mogę stanąć na drodze do finalizacji rezerwacji?

Oto lista często spotykanych błędów na stronach internetowych:

1. Nieaktualne dane kontaktowe

Problem ten dotyczy częściej błędnego adresu e-mail niż numeru telefonu (choć i takie przypadki mają miejsce). Zdarza się, że zmieniamy główny adres e-mail na inny ze względu na dużą liczbę SPAMu, albo tracimy (lub po prostu zmieniamy) domenę, w której mieliśmy ustawioną skrzynkę pocztową (np. [email protected]). Warto wtedy zadbać o zaktualizowanie danych na stronie.

Podobnie jest z numerem telefonu. W wielu miejscach jeszcze zdarza się widzieć stary format numeru komórkowego zaczynający się od 0- (to samo zresztą dotyczy zera przed numerem kierunkowym).

Co prawda po wybraniu numeru zaczynającego się od „0” zostaniemy poinformowani, żeby wprowadzić numer bez początkowego zera, ale czy nie lepiej po prostu dokonać zmiany na stronie?

2. Literówka w adresie mailowym

Warto upewnić się również, czy Twój adres e-mail został wprowadzony poprawnie. Mylić się rzecz ludzka – co widać również w tzw. literówkach. Do rzadkości nie należą pomyłki typu:

– @gmial.com zamiast @gmail.com
– @02.pl (zero) zamiast @o2.pl
– używanie polskich znaków, np. ł[email protected]

Takich przykładów można by mnożyć.

3. Formularz kontaktowy nie działa

Zdarza się, że przy aktualizacji strony internetowej pewne elementy przestają funkcjonować poprawnie. Niestety ma to miejsce również w przypadku formularza kontaktowego. Warto co jakiś czas przetestować jego działanie, aby mieć pewność, że wszystko jest OK. Kiedy ostatnio testowałeś ten element?

Jeśli zupełnie zapomniałeś, że masz formularz kontaktowy (bo nikt z niego nie korzysta), to może znaczyć, że coś nie działa. Być może zupełnie nie działa albo wiadomości wysyłane są na jakiś nieaktualny adres e-mail. Zdarza się również, że na etapie tworzenie strony internetowej do testów podpięty jest inny adres, i tak później zostaje…

4. Brak cennika

Niektórzy sądzą, że nie podając ceny, zachęcą do kontaktu. Często jest dokładnie odwrotnie. Dlatego warto zadbać o cennik na stronie. Dzięki temu odwiedzający łatwo może się zorientować w Twojej ofercie. Samo stwierdzenie „Ceny do uzgodnienia” niewiele mówi. Nie ma się do czego odnieść.

Inna sprawa: nie podając cennika, narażasz się na nietrafione zapytania (np. o najtańsze pokoje za 30 zł, kiedy u Ciebie jest wysoki standard i ceny zaczynają się od 100 zł).

Zamieszczając cennik, warto zadbać o jego czytelność i ścisłość informacji. Jeśli pobierasz opłaty dodatkowe (np. opłata za sprzątanie końcowe), koniecznie poinformuj o tym. Tego typu niemiłe niespodzianki nie są dobrze widziane.

5. Nieaktualne informacje

„Cennik 2016” albo „Brak miejsc, zapraszamy we wrześniu” (czytane w marcu) – tego typu „przeterminowane” informacje nie działają korzystnie na Twój wizerunek. Nie mówiąc o tym, że mogę stworzyć wątpliwości typu: „Czy oni jeszcze działają?”.

Oczywiście jeśli prowadzisz dział „Aktualności”, nie ma w tym nic złego żeby takie informacje (o wygaśniętych promocjach) były widoczne w archiwum. Problem pojawia się w momencie, kiedy np. na stronie cennika lub w ofercie widnieją nieaktualne informacje.

6. Galeria zdjęć nie działa lub zdjęcia się nie wczytują

Podobnie jak w przypadku formularza kontaktowego – błąd ten pojawia się zwykle przy aktualizacji strony lub jakiegoś jej elementu. Nikogo nie trzeba przekonywać, że zdjęcia stanowią ważny element oferty. Ich niedostępność może zniechęcić użytkownika i skłonić do opuszczenia strony.

Problem z wczytywaniem się zdjęć może mieć przyczynę w ich dużym rozmiarze. Warto zoptymalizować zdjęcia, by ważyły mniej – i tym samym szybciej się ładowały. Jednym z narzędzi, które pomoże zoptymalizować grafiki na Twoją stronę www, jest serwis tinypng.com

7. Reklamy uniemożliwiają korzystanie ze strony

Jeśli korzystasz z darmowych stron, prawdopodobnie wyświetlają się na niej reklamy. Problem polega na tym, że w przypadku niektórych tego typu serwisów reklamy mogą zasłaniać cześć treści, albo jeszcze w inny sposób utrudniać zapoznanie się z Twoją ofertą. Kiedy ostatnio byłeś na swojej stronie?

8. Brak aktualizacji treści w trakcie sezonu

Strona internetowa (w przeciwieństwie do papierowej ulotki) daje możliwość łatwego modyfikowania jej treści. Warto wykorzystać to w komunikacji z użytkownikami internetu. Dlaczego nie miałbyś umieścić informacji o aktualnej promocji? A może masz zostały Ci ostatnie miejsca? Aktualizuj swoją stronę na bieżąco.

Jaka jest Twoje strona?

Część przedstawionych powyżej problemów może wynikać z faktu, że posiadasz stronę wykonaną lata temu, w dodatku w technologi, która nie umożliwia łatwego edytowania jej treści. Na szczęście w nowoczesnych stronach nie powinno być tego problemu.

Jeśli Twoja strona jest przestarzała lub jeszcze jej nie posiadasz, możesz założyć ją w serwisie e-wczasy.pl (bezpłatnie, w ramach dowolnego pakietu reklamowego). Zrobisz to w prosty sposób po zalogowaniu do Panelu Klienta.